Blogg
Vad kostar det att inte bygga nya stambanor?
Europa står för nästan 75% av vår export. I reda pengar betyder det att våra europeiska grannar betalar oss 1.500 miljarder kronor för varor och tjänster. Varje år. I ljuset av dessa siffror är det [...]
Det dyraste vi kan göra är att vänta
Nya stambanor och höghastighetståg är på tok för dyrt, för att inte säga tokdyrt. Det menar våra kritiker och det är inte alldeles enkelt att säga emot. För att bygga infrastruktur är dyrt och besvärligt. [...]
Trafikverket om de nya stambanorna
Trafikverket har beslutat att sträckorna Ostlänken (Järna - Linköping) och Göteborg-Borås ska byggas för 250 km/h i kontrast till 320 km/h. Detta pga att de ser att den högre hastigheten skulle ge relativt begränsade mervärden [...]
Europakorridoren på
Transportforum 2019
9-10 januari 2019 har ni möjlighet att träffa oss på Transportforum, VTI's konferens om transport och infrastruktur. Vi finns vid monter 5 på Linköping Konsert & Kongress. Konferensen, som är störst i sitt slag i Norden, vänder [...]
Europakorridoren i Almedalen
Den 4 juli höll Europakorridoren ett välbesökt frukostseminarium i Almedalen med temat "Hur knyter vi Norden till Europa med hjälp av infrastrukturen och vem betalar?". Närvarande var Johan Wessman, VD för Öresundsinstitutet som talade om [...]
Tre delar av de nya stambanorna ingår i Nationell infrastrukturplan 2018-2029
Den 4 juni 2018 presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och klimatminister tillika vice statsminister Isabella Lövin regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018–2029, en satsning på totalt 700 miljarder kronor. Europakorridoren välkomnar självfallet de stora satsningarna [...]