Blogg2016-11-15T09:28:20+00:00

Blogg

Efterlyser alternativ finansiering av nya stambanesystemet

"Om Sveriges nya stambanesystem byggs enligt nuvarande förslag beräknas det bli klart kring år 2090. Europakorridoren efterlyser en överenskommelse över partigränserna för att möjliggöra en full utbyggnad av höghastighetsspåren till år 2035. Stora infrastruktursatsningar sker [...]

13 juni 2019|

Vad kostar det att inte bygga nya stambanor?

Europa står för nästan 75% av vår export. I reda pengar betyder det att våra europeiska grannar betalar oss 1.500 miljarder kronor för varor och tjänster. Varje år. I ljuset av dessa siffror är det [...]

7 maj 2019|

Det dyraste vi kan göra är att vänta

Nya stambanor och höghastighetståg är på tok för dyrt, för att inte säga tokdyrt.  Det menar våra kritiker och det är inte alldeles enkelt att säga emot. För att bygga infrastruktur är dyrt och besvärligt. [...]

26 juni 2018|

Trafikverket om de nya stambanorna

Trafikverket har beslutat att sträckorna Ostlänken (Järna - Linköping) och Göteborg-Borås ska byggas för 250 km/h i kontrast till 320 km/h. Detta pga att de ser att den högre hastigheten skulle ge relativt begränsade mervärden [...]

11 oktober 2018|

Europakorridoren på
Transportforum 2019

9-10 januari 2019 har ni möjlighet att träffa oss på Transportforum, VTI's konferens om transport och infrastruktur. Vi finns vid monter 5 på Linköping Konsert & Kongress. Konferensen, som är störst i sitt slag i Norden, vänder [...]

8 januari 2019|

Europakorridoren i Almedalen

Den 4 juli höll Europakorridoren ett välbesökt frukostseminarium i Almedalen med temat "Hur knyter vi Norden till Europa med hjälp av infrastrukturen och vem betalar?". Närvarande var Johan Wessman, VD för Öresundsinstitutet som talade om [...]

11 juli 2018|

Recent Posts

Evenemang

Archives