Start2017-04-27T08:38:27+00:00

Europakorridoren sträcker sig från Stockholm över Jönköping till Göteborg respektive Skåne (och sedan vidare genom Danmark till Tyskland).
Här planeras nu för nya stambanor – höghastighetståg – som blir pulsådern i ett helt nytt trafiksystem där alla trafikslag samverkar: fjärr-, regional- och lokaltåg, bussar, cyklar, bilar, flyg och sjöfart.

De nya stambanorna ger avgörande möjligheter för tillväxtregionen Europakorridoren. Här bor nära 7 miljoner människor och här skapas 65% av Sveriges BNP. I hela Europakorridoren (Stockholm – Hamburg) bor ca 20 miljoner invånare.

Den utbyggda Europakorridoren har två höghastighetsbanor – Europabanan och Götalandsbanan. Europabanan sträcker sig mellan Stockholm och Hamburg. Götalandsbanan följer Europabanan från Stockholm till Jönköping, och går därifrån till Göteborg.

Europakorridoren är en ideell förening som drivs av kommuner och regioner samt andra intresserade branschföreträdare i Sverige och Tyskland.

Sverige har inte råd att säga nej till snabb järnväg

Debatt Motstridiga besked från Trafikverket äventyrar hela den planerade höghastighetsbanan Stockholm-Göteborg-Malmö. Nu måste partierna… politikerna lägga partipolitiken åt sidan och komma överens om att bygga en höghastighetsjärnväg för minst 320 km/h. För att inte skjuta

Läs mer

Trafikverket om de nya stambanorna

Trafikverket har beslutat att sträckorna Ostlänken (Järna - Linköping) och Göteborg-Borås ska byggas för 250 km/h i kontrast till 320 km/h. Detta pga att de ser att den [...]

  • 2018-11-12 World Rail Festival 2018

    “Every year, we bring together worldwide rail experts to share advanced insights on a wealth of topics directly related to your day to day activities and the growth of your organisation. This year is no exception and we have confirmed a faculty of 150 high-profile speakers, who thanks to their current projects and overall expertise, will...

  • 2018-11-26 Möte Tjänstemannagruppen

    Tjänstemannagruppen träffas i Jönköping

Samhällsekonomiskt lönsamt

Att bygga de nya stambanorna kommer att kosta mycket, men kommer också att ge stora nyttor. Satsningen kommer att betala sig och det under lång tid – sannolikt mer än ett helt sekel. Det gynnar såväl samhället som näringslivet och de enskilda människorna.

Fler får mer att välja på

När Sverige får nya stambanor minskar restiderna dramatiskt. Det skapar helt nya möjligheter eftersom människor får betydligt fler arbeten och utbildningar att välja på. Företagen får också lättare att hitta rätt medarbetare. Samtidigt som den som vill kan bo kvar på landet, med billigare boende och bättre miljö.

Långsiktigt hållbara transporter

Tåget räknar utsläppen per person i mikrogram, medan andra trafikslag räknar i kilo. Höghastighetstrafiken ger därmed stora fördelar, utan att kompromissa med miljön. Höghastighetståget är snabbt, säkert, effektivt – och ur miljösynpunkt hållbart som inget annat sätt att resa.