Start2017-04-27T08:38:27+00:00

Europakorridoren sträcker sig från Stockholm över Jönköping till Göteborg respektive Skåne (och sedan vidare genom Danmark till Tyskland).
Här planeras nu för nya stambanor – höghastighetståg – som blir pulsådern i ett helt nytt trafiksystem där alla trafikslag samverkar: fjärr-, regional- och lokaltåg, bussar, cyklar, bilar, flyg och sjöfart.

De nya stambanorna ger avgörande möjligheter för tillväxtregionen Europakorridoren. Här bor nära 7 miljoner människor och här skapas 65% av Sveriges BNP. I hela Europakorridoren (Stockholm – Hamburg) bor ca 20 miljoner invånare.

Den utbyggda Europakorridoren har två höghastighetsbanor – Europabanan och Götalandsbanan. Europabanan sträcker sig mellan Stockholm och Hamburg. Götalandsbanan följer Europabanan från Stockholm till Jönköping, och går därifrån till Göteborg.

Europakorridoren är en ideell förening som drivs av kommuner och regioner samt andra intresserade branschföreträdare i Sverige och Tyskland.

Nya besked om kostnaderna för Ostlänken

Trafikverket uppger att projektet Ostlänken just nu ligger 10 miljarder kronor över den kalkyl som låg till grund för besluten i Nationell… att Ostlänken ska byggas med centrala stationslägen och inom tidplan. I Norrköping finns det en stor politisk enighet både kring Ostlänken

Läs mer

Det dyraste vi kan göra är att vänta

Nya stambanor och höghastighetståg är på tok för dyrt, för att inte säga tokdyrt.  Det menar våra kritiker och det är inte alldeles enkelt att säga emot. För [...]

  • 2019-05-07 Ekotransport 2030

    På Ekotransport 2030 diskuteras och informeras om framtidens transportlösningar med siktet inställt på målet en fossiloberoende fordonsflotta. Mer information: https://ekotransport2019.confetti.events/

  • 2019-05-15 Kollektivtrafikdagen 2019

    Kollektivtrafikdagen, konferens i Solna med tema Den nya kollektivtrafiken – Från kostnadsbomb till hållbara innovationer. Läs mer: http://www.kollektivtrafikdagen.se/

Samhällsekonomiskt lönsamt

Att bygga de nya stambanorna kommer att kosta mycket, men kommer också att ge stora nyttor. Satsningen kommer att betala sig och det under lång tid – sannolikt mer än ett helt sekel. Det gynnar såväl samhället som näringslivet och de enskilda människorna.

Fler får mer att välja på

När Sverige får nya stambanor minskar restiderna dramatiskt. Det skapar helt nya möjligheter eftersom människor får betydligt fler arbeten och utbildningar att välja på. Företagen får också lättare att hitta rätt medarbetare. Samtidigt som den som vill kan bo kvar på landet, med billigare boende och bättre miljö.

Långsiktigt hållbara transporter

Tåget räknar utsläppen per person i mikrogram, medan andra trafikslag räknar i kilo. Höghastighetstrafiken ger därmed stora fördelar, utan att kompromissa med miljön. Höghastighetståget är snabbt, säkert, effektivt – och ur miljösynpunkt hållbart som inget annat sätt att resa.