Start2017-04-27T08:38:27+00:00

Europakorridoren sträcker sig från Stockholm över Jönköping till Göteborg respektive Skåne (och sedan vidare genom Danmark till Tyskland).
Här planeras nu för nya stambanor – höghastighetståg – som blir pulsådern i ett helt nytt trafiksystem där alla trafikslag samverkar: fjärr-, regional- och lokaltåg, bussar, cyklar, bilar, flyg och sjöfart.

De nya stambanorna ger avgörande möjligheter för tillväxtregionen Europakorridoren. Här bor nära 7 miljoner människor och här skapas 65% av Sveriges BNP. I hela Europakorridoren (Stockholm – Hamburg) bor ca 20 miljoner invånare.

Den utbyggda Europakorridoren har två höghastighetsbanor – Europabanan och Götalandsbanan. Europabanan sträcker sig mellan Stockholm och Hamburg. Götalandsbanan följer Europabanan från Stockholm till Jönköping, och går därifrån till Göteborg.

Europakorridoren är en ideell förening som drivs av kommuner och regioner samt andra intresserade branschföreträdare i Sverige och Tyskland.

Ministern vill stärka Trafikverket – och konkurrensen

Regeringen vill se en ökad statlig styrning av järnvägsunderhållet. Samhällsvinsterna ska utredas fram till årsskiftet. Infrastrukturministern ser inga farhågor i sikte. – Vi vill se till att våra resurser går till järnvägsunderhåll och inte till något annat, säger Tomas Eneroth (S).

Läs mer

  • 2019-08-21 Styrelsemöte

    Europakorridorens styrelse sammanträder i Jönköping kl 9-13

  • 2019-10-08 Elmia Nordic Transport Infrastructure

    Europakorridoren ställer ut på Elmia Nordic Transport Infrastructure 8-10 oktober! Elmia Nordic Transport Infrastructure är mässan för transporter, transportrelaterad infrastruktur, intermodalitet och samhällsbyggande. Nu tar vi ett bredare grepp om området transporter och låter de tidigare mässorna Elmia Nordic Road och Elmia Future Transport förenas i Elmia Nordic Transport Infrastructure. På mässgolvet introducerar vi Elmia Transport Infrastructure Technical Talks med...

Samhällsekonomiskt lönsamt

Att bygga de nya stambanorna kommer att kosta mycket, men kommer också att ge stora nyttor. Satsningen kommer att betala sig och det under lång tid – sannolikt mer än ett helt sekel. Det gynnar såväl samhället som näringslivet och de enskilda människorna.

Fler får mer att välja på

När Sverige får nya stambanor minskar restiderna dramatiskt. Det skapar helt nya möjligheter eftersom människor får betydligt fler arbeten och utbildningar att välja på. Företagen får också lättare att hitta rätt medarbetare. Samtidigt som den som vill kan bo kvar på landet, med billigare boende och bättre miljö.

Långsiktigt hållbara transporter

Tåget räknar utsläppen per person i mikrogram, medan andra trafikslag räknar i kilo. Höghastighetstrafiken ger därmed stora fördelar, utan att kompromissa med miljön. Höghastighetståget är snabbt, säkert, effektivt – och ur miljösynpunkt hållbart som inget annat sätt att resa.